Att testa glödstiften är en väsentlig del av underhållet av din dieselmotor. Till skillnad från bensinmotorer, som använder tändstift och tändkablar bil för att antända bränslet, förlitar sig dieselmotorer på glödstift för att förvärma förbränningskammaren och underlätta starten. Glödstift, som spelar en avgörande roll vid kallstart, kan med tiden bli ineffektiva eller sluta fungera helt. I denna artikel går vi igenom hur du testar glödstift, vilka verktyg du behöver och steg-för-steg-instruktioner för att säkerställa att du håller dina dieselglödstift i toppskick.
Mäta glödstift
Genom att regelbundet kontrollera glödstiften kan du identifiera tidiga tecken på problem och förhindra startproblem i kalla väderförhållanden.
Testa glödstift med multimeter
En multimeter är ett instrument som mäter elektriska värden som spänning, ström och motstånd. Genom att mäta glödstiftets motstånd i ohm kan du avgöra om de är i gott skick. Ett fungerande glödstift bör visa ett lågt motståndsvärde, medan ett högre värde kan indikera att det är dags att byta ut det. Det är fullt möjligt att testa glödstiften utan att avlägsna dem från motorn.
Vilka verktyg behöver du?
Vi rekommenderar att du använder en digital multimeter för ett mer exakt resultat. Du behöver även arbetshandskar till din bil samt en liten skruvmejsel eller ett lämpligt verktyg för att lossa skyddet eller höljet över glödstiften. En rengöringsduk samt smörjmedel eller kontaktrengöringsspray för att rengöra glödstiftets kontaktpunkter innan testning kan också vara användbara, eftersom de kan bidra till mer tillförlitliga mätningar.
-
- tilläggsinformation: Duraterm
- Gängmått: M 10 x 1
- Längd[mm]:
89
- Spänning [V]:
11
- Nyckelvidd: 10
- Glödstiftsutförande: Stavglödstift, klarar efterglödning
- Installationsdjup [mm]: 30
- Anslutningsteknik: M 4
- Åtdragningsmoment till [Nm]: 15
- Åtdragningsmoment från [Nm]: 0
- Konisk stigning: 63
- Skick: Helt ny
DetaljerArtikelnummer : 0 250 202 020 Glödstift 0 250 202 020
Tillverkare: BOSCHI lager
155,38 kr(Pris per styck)
inkl.25% moms -
- Produktserie: PSG
- Gängmått: M9x1,0
- Längd[mm]:
132
- Spänning [V]:
4,4
- Nyckelvidd: 12 mm
- Glödstiftsutförande: klarar efterglödning, Stavglödstift
- Installationsdjup [mm]: 28
- Anslutningsteknik: 4 mm PIN (PSG)
- Strömstyrka [A]: 9
- Åtdragningsmoment till [Nm]: 10
- Åtdragningsmoment från [Nm]: 8
- Konisk stigning: 93
- Brytmoment [Nm]: 22
- Kompletteringsartikel / tilläggsinfo 2: med trycksensor
- Skick: Helt ny
DetaljerArtikelnummer : PSG003 Glödstift PSG003
Tillverkare: BERUI lager
1462,08 kr(Pris per styck)
inkl.25% moms -
- Gängmått: M10x1,0
- Längd[mm]:
150
- Spänning [V]:
4,4
- Nyckelvidd: 12 mm
- Glödstiftsutförande: klarar efterglödning, Stavglödstift
- Installationsdjup [mm]: 29
- Anslutningsteknik: 4 mm PIN (PSG)
- Åtdragningsmoment till [Nm]: 20
- Åtdragningsmoment från [Nm]: 15
- Konisk stigning: 63
- Brytmoment [Nm]: 35
- Kompletteringsartikel / tilläggsinfo 2: med trycksensor
- Skick: Helt ny
DetaljerArtikelnummer : PSG009 Glödstift PSG009
Tillverkare: BERUI lager
1071,28 kr(Pris per styck)
inkl.25% moms -
- tilläggsinformation: PSG
- Gängmått: M10x1,0
- Längd[mm]:
149
- Spänning [V]:
4,4
- Nyckelvidd: 12 mm
- Glödstiftsutförande: klarar efterglödning, Stavglödstift
- Installationsdjup [mm]: 28
- Anslutningsteknik: 4 mm PIN (PSG)
- Åtdragningsmoment till [Nm]: 20
- Åtdragningsmoment från [Nm]: 15
- Konisk stigning: 63
- Brytmoment [Nm]: 35
- Kompletteringsartikel / tilläggsinfo 2: med trycksensor
- Skick: Helt ny
DetaljerArtikelnummer : PSG007 Glödstift PSG007
Tillverkare: BERUI lager
1368,68 kr(Pris per styck)
inkl.25% moms
Hur testar man glödstift?
Glödstiftens placering i motorn kan variera beroende på bilmodell. De flesta dieselmotorer har ett glödstift per cylinder. Det innebär till exempel att det finns sex glödstift i en Audi A6 med 3.0 TDI-motor. För att lokalisera glödstiftens exakta placering är det bäst att konsultera bilens servicehandbok.
- Koppla bort batteriet och låt motorn svalna. Börja med att koppla bort bilens batteri för att undvika stötar eller skador på elektriska system. Om du nyligen har kört bilen, se till att motorn är kall för att undvika brännskador.
- Ställ in multimetern. Sätt multimetern på inställningen för att mäta motstånd (Ohm). Den är markerad med en symbol som liknar en hästsko (Ω). Om din multimeter har flera inställningar för motstånd, välj den lägsta som är lämplig för glödstiftens motståndsnivå. Kontrollera nu resistansvärdet för din multimeter genom att ansluta de två ledningarna så att testproberna rör vid varandra. Notera det visade resultatet och använd sedan kalibreringsfunktionen för att justera avläsningen till noll innan du fortsätter med mätningen av glödstiftet.
- Avlägsna glödstiftens skydd. Om glödstiften skyddas av ett hölje eller en kåpa, använd en skruvmejsel eller annat lämpligt verktyg för att försiktigt ta bort dessa skydd. Passa även på att rengöra stiften och området runt dem för att förbättra den elektriska kontakten och avlägsna eventuell fett, smuts och korrosion.
- Anslut multimetern. Anslut multimeterns två testprober till glödstiftets kontakter. Proben med den positiva ledningen ansluts till glödstiftets metalldel, medan proben med den negativa ledningen ansluts till glödstiftets gängade del.
- Läs av och utvärdera resultatet. Multimetern kommer att visa ett motståndsvärde i Ohm. Generellt ligger ett fungerande glödstifts motstånd mellan 0,5 och 3 Ohm, men du bör jämföra detta med tillverkarens specifikationer för glödstiftet eftersom det kan finnas små variationer beroende på glödstiftets typ och modell. Ett mycket lågt motståndsvärde (nära 0 ohm) kan indikera kortslutning inuti glödstiftet, vilket är ovanligt men kan hända. Ett mycket högt motståndsvärde eller ett oändligt värde (visas som ”OL” på multimetern) kan däremot indikera att glödstiftet är trasigt eller brutet och behöver bytas ut.
Därför är det viktigt med regelbundna tester av glödstift
Genom att följa dessa steg kan du testa att glödstiften fungerar korrekt, vilket är avgörande för prestandan i kall väderlek. Regelbundna kontroller hjälper till att identifiera potentiella problem i ett tidigt skede, vilket kan förhindra startproblem och undvika dyra reparationer. Genom att vara proaktiv och noggrann med underhållet kan du säkerställa en pålitlig och effektiv drift av din dieselmotor.
Mest populära produkter i ämnet: