Fel i kamaxeln
- slitage eller skada på kamaxelns remskiva;
- slitage på kamaxelns drivrem;
- skada eller slitage på kamaxelns kammar;
- slitage på lager;
- deformering i kaviteten och ytan hos axeln;
- slitage på nyckeldelar;
- försämring i axeltapparna;
- slitage på gängarna.
Tecken på fel i kamaxeln
- motorn funkar i inget körläge alls;
- du byter inte ut delarna i tid;
- signifikant försämring i motoreffekt;
- konstiga ljud i kamaxelns drivning;
- skottljud i ljuddämparen;
- sjunkningar i en kall motors cykler;
- felindikationer på instrumentbrädan.
Orsaker bakom fel i kamaxeln
- användning av lågkvalitativa smörjmedel och bränslen;
- otillräcklig oljenivå i systemet;
- otillräckligt tryck i smörjsystemet;
- bränsle kommer in i smörjmedel;
- motorn överhettas ofta;
- motorn har överdrivet lång körsträcka;
- skada på drivdelar;
- justeringen på delen utförs inte i tid;
- konstiga spelrum i ventilmekanismen.
Diagnostisering
Du kan bara upptäcka fel i kamaxeln med hjälp av särskild utrustning dedikerad för detta. När axeln avlägsnas så går det att bestämma dess tillstånd utifrån eventuella tjocklekar, slitnivåer, nedböjningar, deformationer, sprickor och andra former av defekter. Kamaxeln demonteras endast i dedikerad verkstad. Kontrollera relaterade saker som: insmörjningar, effekter, motorkylning, då dessa ger indirekt information om kamaxelns tillstånd. Komplett diagnos måste göras efter varje 75 000-100 000 km i körsträcka. Kom ihåg att bara själva kammarna i kamaxeln går att laga, resten måste bytas ut. Tillåten tjocklek i axeltapparna är 0,0 mm. Metallhårdheten i kammarna kan ligga inom HRC-intervallet 26-60.
Byta ut kamaxeln
Om du upptäcker sprickor, överdrivna böjningar, förstörelser eller andra mekaniska skador på kamaxeln så måste du byta ut den. Detta kan du göra på egen hand, men det är smartast att överlämna det åt proffsen. Dessutom bör du också kontrollera tätningarna samt kamaxelns fästplatta.
Kamaxlar väljare till