Fel med kondensorn
- mekaniska skador;
- föroreningar på kondensorn yta;
- kylmedelläckage;
- metallkorrosion.
Tecken på fel med kondensorn
- oförmåga att reglera temperaturen i kupén;
- AC:n funkar bara när du kör;
- hög luftfuktighet i kabinen – dimmiga fönster;
- freonlukt i kabinen.
Orsaker bakom fel med kondensorn
- kondensorläckage;
- högt kylmedeltryck;
- användning av lågkvalitativt kylmedel;
- skador på systemets rörledning;
- dåliga vägbanor eller terrängkörning;
- påverkan från kemikalier;
- skadade tätningar och packningar;
- otillräckligt med kylmedel i systemet.
Diagnostisering
Kondensorn ligger i motorhuvens främre del bredvid kylaren. Den består av tunna aluminiumrör med 0,5-1,5 mm i tjocklek, och därav rätt skör. Du kan uppskatta saker som täthet, mekaniska skador och metallkorrosion.
Om du har en UV-ljuskälla kan du kontrollera kondensorn för freonläckage. Särskild reagens tillsätts till gasen som gör den synlig i det vanliga synfältet.
Fullständig kontroll av kondensor utförs endast av proffs. Genomsnittlig livslängd för aluminiumkylare är 2-3 år. Ogynnsamma arbetsförhållanden kan avsevärt minska denna något enormt dock.
Reparation av kondensorn
Du kan rengöra den förorenade kondensorn med hjälp av en liten medelhård borste och lågkraftig vattenstråle. Utför detta med några veckors mellanrum under våren och sommaren för att behålla optimal funktionalitet.
En skadad kondensor kan inte lagas oavsett hur omfattande skadan eller liten skadan är. En skadad kondensor byts alltid ut istället då den aldrig går att återställa till sitt ursprungliga skick igen.
Utbyte av kondensorn
Kondensorn kan bara bytas ut på bensinmackar eller hos dedikerade verkstäder. utbytet tar mycket tid och kräver särskilda verktyg för att kunna arbeta försiktigt och korrekt med freon. Delens kostnad kommer inte heller få dig på bättre humör då bara de billigaste versionerna av dessa delar har rätt saftiga priser.
Kondensor väljare till