Fel med temperaturgivare
- fel på ledarnas kopplingar;
- brott och frånkoppling;
- korrosion i sensorn;
- bristande inre motstånd hos sensorn;
- ingen koppling till polerna.
Tecken på fel med temperaturgivare
- signifikant ökning i bränslekonsumtionen;
- ökade koldioxidutsläpp i fordonets avgaser;
- svårt att få igång motorn;
- ostabil motordrift;
- skarp ökning i elektriska motståndet hos sensorn;
- ökad tomgångsfart.
Orsaker bakom fel med temperaturgivare
- tillverkningsfel;
- vätskeläckage runt sensorn;
- du följer inte driftrekommendationerna;
- utgången livstid;
- mekaniska skador;
- kortslutning i sensorn;
- överspänningar.
Diagnostisering
När motorn är kall så bör du se att mätaren visar låg temperatur och när motorn är varm så bör den indikera på hög temperatur. Felaktiga indikatorer visar på skada. Du kan diagnostisera temperaturgivarens interna motstånd med hjälp av en ohmmeter. Sensorns spänning kan mätas med hjälp av en voltmeter. En kall sensor bör ge ett snittvärde på 3 V medan varm sensor bör ge en snittvärde på 0,5 V. För höga spänningsvärden tyder på jordfel och 0 V innebär ingen spänning eller fel på kretsen.
Laga temperaturgivare
Om du vill laga temperaturgivaren så behöver du en bult, en pluggnyckel, och en gummipropp. Börja med att skruva loss sensorn och stäng hålet med en bult. Skär sedan sensorns nedre del, tvätta, skölj och torka den noga. Se till att också kontrollera sensorns motstånd med hjälp av en ohmmeter. Till sist så häller du i en lösning epoxiharts, och väntar tills att polymeriseringen har utförts och sedan installerar du den nya delen.
Byta ut temperaturgivare
Du bör inte bara byta ut temperaturgivaren vid upptäckt av fel utan också efter allvarliga överhettningar hos motorn eller när den byts ut. Du byter ut delen genom att dränera kylarvätskan nedanför sensorn för att sedan installera den nya delen. temperaturgivaren har en livslängd som inte bör överskrida 3 år.
Kylvätsketemperaturgivare väljare till