
Lambdasond VW POLO

Lambdasond (NOx, O2) VW POLO modeller till de bästa priserna
- Polo V
- Lambdasond (NOx, O2) Polo 6R 2009-06 - 2022-06 Karosstyp: Halvkombi
- NOx-sensor VW Polo 5 Sedan 2009-05 - ... Karosstyp: Sedan
- Polo IV
- Lambdasond (NOx, O2) Polo 9N 2001-10 - 2012-01 Karosstyp: Halvkombi
- NOx-sensor VW Polo 9A4 2002-09 - ... Karosstyp: Sedan
- Polo III
- Lambdasond (NOx, O2) Polo 6n2 1999-10 - 2001-10 Karosstyp: Halvkombi
- NOx-sensor Polo 6n1 1994-10 - 1999-10 Karosstyp: Halvkombi
- Lambdasond (NOx, O2) Polo III Variant 6V5 1997-04 - 2001-09 Karosstyp: Kombi
- Lambdasond (NOx, O2) Polo III Classic 6V2 1995-11 - 2006-07 Karosstyp: Sedan
- Polo VI
- Lambdasond (NOx, O2) VW Polo 6 2017-06 - ... Karosstyp: Halvkombi
- Polo II
- Lambdasond (NOx, O2) Polo II Hatchback 86C, 80 1981-10 - 1994-09 Karosstyp: Halvkombi
- Lambdasond (NOx, O2) Polo II Coupe 86C, 80 1981-10 - 1994-09 Karosstyp: Coupé
- Lambdasond (NOx, O2) Polo II Classic 86C, 80 1985-01 - 1994-09 Karosstyp: Sedan
- Lambdasond (NOx, O2) Polo II Skåpbil 86CF 1992-08 - 1994-07 Karosstyp: Skåp
- Polo Vivo
- Lambdasond (NOx, O2) Polo Vivo Hatchback 2010-02 - 2017-09 Karosstyp: Halvkombi
- Polo Playa
- Lambdasond (NOx, O2) Polo Playa 1995-01 - 2009-11 Karosstyp: Halvkombi
Lambdasond (NOx, O2) VW POLO: användbar information
-
Delar som bör bytas ut samtidig som en del av ett servicekit
- Motorolja
- Lambdasondssats
- Ombyggnadssats, katalysatorkonverter
- Avgastrycksensor
- Katalysator
- Luftmassemätare
- Klämma, ljuddämpare
- Kylvätsketemperatursensor
- Tändstift
- Knackningssensor
- Spjällägesgivare
- Vevaxelgivare
- Kamaxelgivare
- Tändkabelsats
- Packning till avgasrör
- Lägsta pris 322,00 kr
- Högsta pris 7871,00 kr
- p0171, p0430, p0303, p0172, p0174, p0301, p0302, p0304, p0305, p0306, p0155, p0421, p0410, p0135, p0031, p0134, p0030, p0130, p0131, p0133, p0141, p0138, p0136, p0037, p0137, p0036, p0140 -
Förteckning över tillverkare: Lambdasensor VW POLO
Lambdasensor VW POLO och andra bildelar Avgassystem
Var hittar du lambdasonderna i en Volkswagen Polo?
Placeringen av de här delarna beror på motortyp och tillverkningsår. De flesta moderna fordon är utrustade med två syresensorer. En av dem är placerad i avgassystemets grenrör, innan katalysatorn, och den andra efter katalysatorn. Detta ökar mätningens noggrannhet.
Vilka olika typer finns och vad skiljer de åt?
Följande typer av lambdasonder finns tillgängliga till Volkswagen Polo:
- Förvärmda: dessa är de vanligaste. Det är sensorer med tre eller fyra kablar, som snabbt värms upp till nödvändig temperatur.
- Plana: de här är tillverkade av zirkoniumdioxid och aluminiumoxid. Sensorerna är lätta och värms upp på 5–30 sekunder. De är också prisvärda.
- Titandioxid: dessa behöver en referensspänning för att fungera. Sensorerna håller länge och är väldigt exakta. De har emellertid en komplex konstruktion och är dyra.
- Bredbandade: dessa används i moderna fordon och har ett brett mätspektrum. De kan ha fyra eller fem kablar. Sensorerna hjälper till att säkerställa den rätta luft/bränsle-blandningen.
Kan jag sätt in lambdasensorer av olika typer i en Volkswagen Polo?
I en del fall, när det är omöjligt att köpa den nödvändiga komponenten, är det godkänt att byta ut den mot en annan typ med liknande egenskaper. Notera att om ditt fordon haft en förvärmd sensor, kan du inte ersätta den med en icke-förvärmd.
Att ersätta zirkoniumdelar med titandelar är inte heller tillåtet, då de använder sig av olika metoder för mätning och dataavläsning. Att ersätta den ena med den andra kan leda till försämrad motoreffekt.
Vad är den genomsnittliga livslängden för dessa komponenter i den här bilmodellen? Vilka är de vanligaste anledningarna till funktionsfel?
Livslängden för lambdasonder beror på motortyp och fordonets driftförhållanden. I genomsnitt håller komponenter utan förvärmning i omkring 60 000–80 000 km, medan de förvärmda håller i omkring 100 000 km. En plan sensor kan fungera i upp till 160 000 km. Det rekommenderas att testa komponenterna efter varje 30 000 km.
De här delarna kan gå sönder på grund av dålig kvalitet på bränslet, ett defekt tändningssystem, fysisk skada, eller för mycket terrängkörning. Dessutom slutar sensorer att fungera om kolvarnas oljeskrapringar slits ut, eller om kylarvätska tar sig in i avgassystemet.
Vad kan möjliga konsekvenser bli om man inte byter lambdasonder i en Volkswagen Polo i rätt tid?
Att köra en bil med en trasig sensor leder till dålig motorprestanda, ökad bränsleförbrukning samt dålig dynamik. Avgasutsläppen ökar också, vilket är skadligt för miljön.