Fel med styrväxeln
- skadade eller utslitna lager;
- slitage på remdriften;
- skador på slangarna;
- ökat bakslag från ratten;
- utslitna leder;
- deformerade styrlänkar;
- fel med servostyrningen.
Tecken på fel med styrväxeln
- buller när du svänger med ratten;
- vibrationer fårn ratten;
- för hård eller mjuk rotation i ratten;
- arbetsvätskefläckar;
- förlorad stabilitet vid höga farter;
- ratten återgår inte till ursprungsposition efter svängning;
- ojämn rotationsvinkel;
- förskjuten ratt.
Orsaker bakom fel med styrväxeln
- du följer inte driftrekommendationerna;
- dålig vägbana;
- användning av lågkvalitativa material och delar;
- otillräcklig systemsmörjning;
- luft tränger sig in i servostyrningssystemet;
- kil i ventilens förbipasseringssystem;
- deformerade backventiler i fördelaren;
- kil i slidventilerna;
- smuts och främmande objekt tränger sig in i systemet.
Diagnostisering
Att testa styrväxeln kräver två personer. Det vanligaste problemet är frispel hos ratten. Vänd ratten tills det tar stopp och kontrollera gapen mellan mekanismerna. Det ska inte vara större än 1-1,5 mm. Utför mätningarna med hjälp av en styrvinkelstestare.
Dessutom ska du kontrollera navens skick, samt länkstängerna och svängstängerna. Kontrollera även skyddshöljenas och fästenas skick.
Du kan kontrollera funktionsdugligheten hos servostyrningen genom att mäta mekanismens tryck. Detta kräver en manometer mellan styrservopumpen och enheten. Motorn startas och körs upp till 1000 varv per minut. Vid maximal rattvridning så bör den hydrauliska servostyrningens optimala tryck ligga på 80-85 kg/cm2.
Ett gång om året så måste du utföra en förebyggande diagnostisering av ditt fordon vilket inkluderar att kontrollera dess skick och avlägsna alla potentiell luft ut ur servostyrningen. Dessutom under denna rutindiagnosistering så ska du återvinna oljemängden samt dra åt alla fästelement som kan ha börjat sitta lösare då.
Reparation och utbyte av styrväxelns olika delar
När du ska laga styrsystemet så måste du plocka isär höljena och avlägsna tätningarna, och sedan koppla ur servostyrningen samt axelfästena. Kontrollera att det inte finns smuts eller främmande föremål i mekanismen. Reparationer kräver en tryckmätare, dynamometer samt det ansträngande samarbetet från två personer.
Mekaniskt deformerade eller utslitna delar kan bytas ut individuellt. Styrservosystemet måste bytas ut helt och hållet vid minsta lilla upptäckta skada.
Kuggstångsstyrning väljare till