Fel med turboladdaren
- överhettning;
- mekaniska skador;
- igentäppta delar.
Tecken på fel med turboladdaren
- överdrivet oljud;
- tappad motoreffekt;
- ökad bränsleförbrukning;
- bristande dragkraft;
- bilen stannar under acceleration;
- avgaserna är blåa eller svarta;
- ökad oljeförbrukning;
- fel i elektriska utrustningen.
Orsaker bakom fel med turboladdaren
- otillräckligt med luft som kommer in till motorn;
- användning av lågkvalitativt bränsle;
- felaktig installation av delen;
- igentäppta luftfilterdelar;
- turboladdarens indikator funkar inte
- igentäppning i avgas- och intagskanalen;
- sedimentering i filterpatronen;
- avgassystemet är blockerat;
- extrema vibrationer i avgassystemets olika delar;
- läcka i lufttillförselsystemet;
- isolatorresonans;
- brutna tätningar.
Diagnostisering
Börja med att inspektera rören för oljespår. Inspektera sedan kompresshjulets blad och uteslut skador. Förflytta axeln axiellt och radiellt för att avgöra fel i turbokompressorn. Förstnämndas förskjutning får ej överstiga 0,05 mm. Vidrör inte bladen när du förflyttar dessa axlar upp och ner. Kontakta professionell hjälp om du vill få en komplett diagnostisering eftersom detta kan du inte göra på egen hand.
Byta ut turboladdaren
Du måste alltid byta ut turboladdaren vid allvarliga fel. Så här går du tillväga för att byta ut turboladdaren:
- byt ut luftfiltret, oljefiltret och motoroljan;
- koppla från alla kontakter från den nya delen;
- rengör alla kopplade rör till den nya delen;
- använd nya högkvalitativa tätningar;
- följ alla instruktioner, rekommendationer och krav som tillhandahålls av relevanta tillverkare.
Efter du har bytt ut turboladdaren så kontrollerar du den nya delens kopplingar efter eventuellt läckage när motorn går. Se också till att inte överbelasta motorn för de första 2-5 minuterna utan låt den istället bara få gå i tomgång till att börja med.
Turboaggregat väljare till