
Växelspaksknopp VW
Kvalite Växelspaksknopp Top VW modeller
-
GOLF1974-04
-
PASSAT1973-05
-
CADDY1979-09
-
TRANSPORTER1950-01
-
POLO1975-03
-
TIGUAN2007-09
-
MULTIVAN2003-04
-
CRAFTER2006-04
-
SHARAN1995-05
-
AMAROK2010-09
-
TOURAN2003-02
-
TOUAREG2002-10
-
LT1975-04
-
T-CROSS2018-12
-
BUBBLA1947-12
-
JETTA1978-08
-
UP2011-08
-
LUPO1998-09
-
NEW BEETLE1998-01
-
SCIROCCO1974-02
-
T-ROC2017-11
-
CC2011-11
-
ARTEON2017-04
-
BORA1998-10
-
ID.42020-05
-
BEETLE2011-04
-
ID.32020-07
-
EOS2006-03
-
VENTO1991-11
-
PHAETON2002-04
-
FOX1986-09
Letar du efter Växelspaksknopp VW?
- Växelspaksknopp Passat B7 Variant 2010-08 - 2014-12
- Växelspaksknopp VW Caddy 3 Skåpbil 2004-03 - 2015-05
- Växelspaksknopp Golf 7 2012-08 - 2021-10
- Växelspaksknopp Passat B6 2005-08 - 2011-10
- Växelspaksknopp Golf 5 2003-10 - 2009-02
- Växelknopp Golf 4 1997-08 - 2005-06
- Växelknopp Passat 3g5 2014-08 - ...
- Växelknopp Golf 6 2008-10 - 2013-11
- Växelknopp Polo 6R 2009-06 - 2022-06
- Växelknopp Golf 7 Variant 2013-04 - 2022-01
- Växelspaksknopp VW T5 Skåpbil 2003-04 - ...
- Växelspaksknopp Tiguan 5n 2007-09 - 2018-07
- Växelspaksknopp Polo 9N 2001-10 - 2012-01
- Växelspaksknopp Passat B7 Alltrack 2012-01 - 2014-12
- Växelspaksknopp Passat 3B6 2000-10 - 2005-08
Förteckning över tillverkare
Växelspaksknopp och andra populära VW reservdelar
Hur vet jag om växelspaken i en VW Passat behöver bytas ut?
Det finns flera tecken som kan indikera på fel:
- Spaken har sprickor och kan inte användas.
- Att byta växel kräver extra ansträngning.
- Du hör ett knakande ljud när du växlar.
- Glapp i växellådan, vilket gör det svårt att lägga i vald växel.
- Oförutsedd urkoppling av växlar (växlarna hoppar ur läge).
Om du upptäcker att delen är trasig,byt då ut den så fort som möjligt. Att köra ett fordon med en trasig växelspak kan leda till en trafikolycka.
Vad är syftet med att byta ut en växelspak på en VW Passat?
Den här delen byts ut när det är svårt eller omöjligt att välja växel. Bilentusiaster monterar även nya delar för att förbättra bilens hantering och av designskäl (bil-tuning). I synnerhet gör en kortare spak att det går att lägga in önskad växel snabbare – och mer exakt.
Kan jag reparera växelspaken för att undvika att den behöver bytas ut?
Ja, det kan du göra. I många fall innebär en reparation att man monterar nya delelement, som fästen, tätningar, fjädrar, bussningar och damasken.
Arbetet med att ta isär den här delen finns specificerad i fordonets reparationsmanual, och beror på bilversion. De vanligaste stegen är enligt följande:
- Ta försiktigt bort damasken och lister runt växelspaken.
- För en manuell växellåda, skruva växelspaksknoppen flera gånger, tills den lossnar. För en automatväxellåda, lossa dess fästen.
- Avlägsna hela delen tillsammans med skyddsdamasken.
- Montera en ny och fäst den.
- Montera alla delarna i omvänd ordning.
Är det samma steg för att byta ut växelspaken på VW Passat med olika typer av växellådor?
Nej. Växellådorna på bilar utrustade med manuell eller automatväxellåda, är av helt olika konstruktioner. Arbetsprocessen för att byta ut dem beror även på vilken bilversion det gäller. Att avlägsna växelspaken på en bil med manuell växellåda är enklare, än på en bil med automatväxel. I fallet med automatväxellåda, behöver du ta bort knappar, montera isär skyddet för överföringen, etc.
Olika typer av växelspakar påverkar även monteringsproceduren. Komponenterna skiljer sig åt i:
- Design. En spak för manuella växellådor har inga ytterligare delar, medan växelväljare för automatväxellådor är utrustade med knappar.
- Material. De kan vara tillverkade av trä, metall eller plast. Damasken är tillverkad av konstläder eller naturläder.
- Monteringstyp. Det finns vanligtvis en gängad led i manuella växellådor, och i automatiska finns det istället vanligtvis stift-, fjäder- eller gängade hållare.
Hur ofta bör den här delen bytas ut på en VW Passat?
Livslängden för spaken beror både på vilken typ av växellåda det gäller, och på körstil. Som erfarenheten kan bekräfta, går växelspakar till manuella växellådor oftare sönder. Anledningen till detta är att de används mer frekvent, och att oerfarna förare använder för mycket kraft vid växling. En exakt förväntad livslängd är vanligtvis inte specificerad. Reparation och utbyte utförs vid behov.