En felsökningsmetod man ofta tar till när något är fel med motorn är att mäta kompressionen. Detta görs med hjälp av en kompressionsmätare, och om mätningen visar dålig kompression kan man sedan ta till olika åtgärder för att lösa problemet.
I den här artikeln kommer vi att titta närmare på vad dålig kompression innebär, hur du genomför ett kompressionsprov och en hel del annat. Läs vidare för att lära dig mer om detta vanliga problem.
Dålig kompression diesel
Kompressionen i en dieselmotor är betydligt högre än vad den är i en bensinmotor. Detta är en förutsättning för att den ska fungera bra och vara effektiv. Om du drabbas av dålig kompression i en dieselbil blir det därför väldigt påtagligt.
Det finns flera möjliga anledningar till att en dieselmotor har låg kompression. När det rör sig om mekaniska fel i motorn, en utsliten cylinder eller liknande så riskerar det att bli dyrt att åtgärda, varför det ibland kan vara mer ekonomiskt att byta ut hela motorn.
Men dålig kompression kan också bero på problem med andra komponenter, exempelvis insugsventiler, som generellt sett är enklare och mindre kostsamma att fixa.
Dålig kompression – symptom
Det finns flera symptom att hålla utkik efter som kan tyda på dålig kompression eller ingen kompression i motorn. Några av de vanligaste är:
- Svårt att starta bilen, i synnerhet vid kallstarter.
- Sämre motorprestanda än vanligt.
- Högre bränsleförbrukning än vanligt.
- Ojämn gång och/eller grov tomgång.
Observera att flera av dessa symptom även kan ha andra orsaker. Exempelvis kan du behöva en ny bilens kamaxel, men det kan också handla om mindre fel.
-
- Drevsida (profil): Fyrkant
- Kompletteringsartikel / tilläggsinfo 2: magnetisk
- Nyckelvidd: 14
- Arbetssida (profil): Tolvkant
- Mått, drivningsfyrkant [mm (tum)]: 10 (3/8")
- Längd[mm]:
65
- Form: tunnväggig
- Skick: Helt ny
DetaljerArtikelnummer : AK6568 Tändstiftsnyckel AK6568
Tillverkare: SEALEYI lager
190,28 krinkl.25% moms -
- Utförande verktygsgrepp: T-handtag
- Skruvhuvud/mutterprofil: Sexkant
- Material: Krom-vanadium-stål
- Skruvnyckelprofil: Sexkant
- Nyckelvidd: 16
- halkfri: halkfri
- Skick: Helt ny
DetaljerArtikelnummer : 96-015 Tändstiftsnyckel 96-015
Tillverkare: VIRAGEI lager
39,38 krinkl.25% moms -
- Produktserie: GRD
- Utförande verktygsgrepp: T-handtag
- Skruvhuvud/mutterprofil: Sexkant
- Material: Kolstål
- Yta: förkromad
- Längd[mm]:
260
- Nyckelvidd: 21
- Färg:
gul
- Material verktygsgrepp: PVC (Polyvinylklorid)
- Skick: Helt ny
DetaljerArtikelnummer : 57221 Tändstiftsnyckel 57221
Tillverkare: VORELI lager
47,08 krinkl.25% moms -
- Nyckelvidd: 16
- Specifikation: power grip
- Skick: Helt ny
DetaljerArtikelnummer : 89-0021 Tändstiftsnyckel 89-0021
Tillverkare: MAXGEARI lager
71,78 krinkl.25% moms
Ingen kompression på en cylinder
En bränd ventil, defekta kolvringar, trasig topplockspackning eller kolv till motorn är vanliga orsaker till låg kompression på en cylinder. Vissa av dessa fel kan vara relativt enkla att åtgärda, medan andra kräver större ingrepp.
Det första steget är förstås att bekräfta att det faktiskt är dålig kompression på en cylinder som är ditt problem. Det går att få hjälp med på verkstad, men du kan också kontrollera detta själv via ett kompressionstest. Vi ska titta närmare på det härnäst.
Kompressionstest diesel
När man ska identifiera dålig kompression på en cylinder så genomför man vanligtvis ett kompressionsprov. Detta kan man göra med hjälp av en kompressionsmätare, och helst ska bilen vara varmkörd när du genomför testet och gör din avläsning.
Det allra bästa är dock att göra ett så kallat leak down-test. Det ger en mer exakt diagnos och gör det därför lättare för dig att identifiera det specifika problemet.
Kompression dieselmotor: bar
Hur hög kompression cylindrarna i en dieselmotor ska ha varierar, men generellt sett är det cirka 20–35 bar som gäller. När det gäller kompressionsförhållandet så ligger det i dieselmotorer mellan 14:1 till 25:1 – ofta är det högre än 20:1. För bensinmotorer är kompressionsförhållandet drygt hälften så högt (8:1 till 12:1).
Lösa problemet efter kompressionsprov
Efter att ha gjort ett kompressionsprov eller leak down-test och konstaterat vad som orsakar dålig kompression bör du åtgärda felet så snart som möjligt. Även om bilen fortfarande går att köra så är det inte rekommenderat, då det kan göra allvarlig skada på motorn.
Att åtgärda låg kompression kan vara utmanande, beroende på vilka delar som behöver bytas ut. Det är inte ovanligt att erfarna hobbymekaniker genomför den här typen av reparationer själva, men känner du dig osäker är det klokt att ta hjälp av en verkstad.
Mest populära produkter i ämnet: